De websites van Homburg-Holland zijn onlangs onder begeleiding van Bedrijf Het Internet omgezet naar een responsive design. Dankzij dit ontwerp zijn de websites goed te bekijken via een desktop, smartphone en een tablet. Bij de oude websites moesten bezoekers die de website bekeken via een smartphone eerst inzoomen om de getoonde informatie te lezen, dankzij het responsive design wordt de tekst op een leesbaar formaat geschaald. Het resultaat is dat mobiele gebruikers direct kunnen lezen wat er wordt vermeldt op een pagina, zonder onnodig tijd te hoeven besteden aan overige handelingen.

Achteraf heeft Bedrijf Het Internet een analyse gemaakt en het bleek dat de bezoekers die de websites via een mobiel apparaat (smartphone / tablet) bekijken langer op de website zijn én meer pagina’s bekijken dan voorheen. Ook heeft Google de websites beter gepositioneerd, waardoor er meer mobiele gebruikers op de websites komen.

Dankzij responsive design een betere positie binnen mobiele versie van Google - het aantal sessies op de website van The Handler is toegenomen met 990%

Aantal sessies/bezoekers
Over de gehele linie van de websites van Homburg Holland is een aanzienlijke toename waar te nemen voor wat betreft het aantal bezoekers, nadat de websites responsive zijn gemaakt.
Dankzij het responsive design zijn de websites mobiel vriendelijk geworden, daarmee voldoen de websites van Homburg Holland ook aan de mobile friendly test van Google. Hierdoor is de postitie aanzienlijk verbeterd binnen de mobiele versie van Google, dat is mogelijk een verklaring voor de toename in bezoekersaantallen op de websites.

De grootste stijging vinden we terug bij de groep mobiele gebruikers. In veel gevallen gaat het hier om nieuwe sessies, deze komen in 90% van de gevallen via Google binnen.
Hiermee kan worden vastgesteld dat de websites van Homburg Holland binnen de mobiele versie van Google sterker vertegenwoordigd is dan voorheen het geval was.

Door het responsive design blijven bezoekers tot 360% langer op onze website én bezoeken zij 2x zoveel pagina’s als voorheen

Bounce percentage / tijd op de website
Over de gemiddelde tijd op de website is het lastig om een gefundeerde uitspraak te doen, door het responsive design hoeven bezoekers niet meer te zoomen op het mobiele apparaat om een correcte weergave te verkrijgen. Een logisch gevolg is dat de bezoekers minder lang op een pagina blijven voordat deze de gezochte informatie heeft gevonden. Ook zijn er gevallen waarbij de gebruiker juist langer op een pagina verblijft. Hier kan ten grondslag liggen dat de pagina meteen correct wordt weergegeven en dat de bezoeker fatsoenlijk kan lezen wat er op de pagina wordt beschreven. Het logische gevolg is dat deze langer op de webpagina zal blijven en meerdere pagina’s bezoekt. Over het bounce percentage kunnen we wel een duidelijke uitspraak doen, deze is in veel gevallen sterk verbeterd met ruim 200%. Dit houdt in dat de bezoeker meer dan 1 pagina bezoekt, voordat deze de pagina verlaat. Hierdoor zijn de bezoekers tot 360% langer op onze website.